Uniforme en toekomst vaste inrichting IT Procesmanagement

De opdracht
VGZ, één va de grootste zorgverzekeraars van Nederland, vroeg ons door een gebrek aan seniore IT proces management capaciteit, de prioriteiten op te pakken.
Deze prioriteiten bestaan met name uit:
1. het implementeren van de DNB good practices;
2. de herinrichting van het (1) change & release, (2) problem management, en (3) datamanagement processen, inclusief het herdefiniëren van Controls en KPI’s
3. het beoordelen en aanscherpen van de procesmanagement governance
Onze LEAN, ITIL, Datamanagement en COBIT expertise, kwam hier uitstekend van pas.
Naast het oppakken van deze ‘going concerns’, vroeg VGZ ons om na te denken over de herinrichting van procesmanagement binnen IT, door de huidige kaders los, onze ervaring en best practices toe te passen en indien mogelijk aan te sluiten bij procesmanagement standaarden die de organisatie binnen andere afdelingen hanteert.

Onze resultaten
• met het team hebben we de DNB good practices op een natuurlijke manier in de processen opgenomen, zodat het voldoen aan de good practices en logisch gevolg wss van het volgen van het proces (inclusief de noodzakelijke evidence);
• voor de genoemde processen zijn de doelen, KPI’s, controls en proces flows opnieuw ingericht en geïmplementeerd, waardoor dichter tegen ITIL standaarden werd gewerkt en nieuwe medewerkers aan de hand van de nieuwe processen voor het grootste gedeelte hun werk kunnen uitvoeren;
• de governance (RASCI) en bijbehorende PDCA’s zijn verder aangescherpt, waarbij alle betrokkenen (proceseigenaren, procesmanagers en experts interne beheersing, hun rollen met meer souplesse en duidelijkheid kunnen pakken.